Jak zvládnout pracovní pohovor? Pomůže vám k tomu svatá trojice!

08.08.2018

Téměř každý z nás v životě zažil alespoň jeden pracovní pohovor. Vzpomínáte? Na rozumové úrovni jste stále opakovali, že je vše v pořádku a není důvod být nervózní, ale nervozita se přeci jen ozývala, ačkoliv na pohovoru je tak důležité být uvolnění, soustředění a přeci v klidu, viďte?

Pokud se vás toto téma týká a hledáte si momentálně práci a třeba jste již pár pohovorů absolvovali a ve společnostech dali přednost jiným uchazečům před vámi, nevěště hlavu! Napořád určitě doma sedět nebudete! Ale také je potřeba více vyjít svému pracovnímu štěstí vstříc! Pojďme se společně podívat, jak na to!


Mám za to, že pro úspěšné absolvování pohovoru, tedy pro takový pohovor, na základě kterého jste do práce přijati, jsou nejzásadnější tři věci nebo-li svatá trojice:

1. ÚSMĚV!!! Podívejte se sama na sebe do zrcadla, když se tváříte vážně, vystresovaně. A pak se podívejte na sebe, když se usmíváte. Vidíte ten do nebe volající rozdíl??? Když se usmíváte, jste krásnější, máte vlídný, otevřený, přátelský a laskavý výraz. A každý se chce přirozeně obklopovat příjemnými, přátelskými lidmi. Skutečně se zavažte sama sobě, že na příštím pohovoru se na lidi, kteří s vámi pohovor vedou, budete mile a přirozeně usmívat. Není to hloupé, je to základ přirozené komunikace. Úsměvem dáváte najevo, že vám jsou lidé na druhé straně sympatičtí a že jste rádi, že s nimi můžete hovořit o vaší potenciální budoucí práci. A uvidíte, že to přinese ovoce! Protože je tu ještě jeden důležitý aspekt úsměvu - když se usmíváte, lépe se cítíte! Ať chcete nebo nechcete, zvednuté koutky úst dokáží v psychice vyvolat pozitivní změny - na to bylo provedeno mnoho výzkumů! Proto se řiďte ověřenými, fungujícími fakty...

2. OČNÍ KONTAKT!!! Udržujte příjemný a přirozený oční kontakt. Nejde o to třeštit oči, to byste druhé spíše vylekali, samozřejmě, ale jde o to neuhýbat pohledem do země, do stropu nebo do stran, když mluvíte. Přímý oční kontakt vypovídá o vyrovnanosti člověka, o jeho sebedůvěře a o nastavení připravenosti sebevědomě komunikovat. A o čem je hlavně naše práce, že? Hlavně o komunikaci s druhými lidmi. Ukažte hned na pohovoru, že v komunikaci jste jako ryba ve vodě právě pomocí příjemného očního kontaktu.

3. MLUVTE NAHLAS!!! Nikdo nemá rád, pokud druhého neslyší a musí natahovat uši. Po čase to ten druhý vzdá a poslouchat vás přestane. Co by se namáhal, že? Stůjte si za svými slovy, za svým projevem a mluvte dostatečně hlasitě. Nejde o to burácet, jde o to, aby vás druzí pohodlně slyšeli. Pokud je člověk ve stresu, hlas se mu může podvědomě ztišit, protože mu situace není příjemná. 


Proto již také záleží na domácí přípravě, abyste se na pohovoru cítili co nejlépe. Tedy:

Udělejte si doma maximální přípravu na pohovor - prohlédněte si dopodrobna webové stránky společnosti, ve které se ucházíte pracovat. Projděte si bod po bodu vaši budoucí potenciální pracovní náplň a připravte si příklady ke každému bodu, kde a jak jste takovou činnost již vykonávali. Klidně požádejte manžela nebo kamarádku, ať s vámi celý pohovor nasimulují. Nejúspěšnější řečníci si své projevy mnohokrát řekli v soukromí, než je vyslovili na veřejnosti! Zaručeně pomáhá říci si nahlas odpovědi na možné otázky. Získáte tak totiž větší jistotu! A také během "nácviku" můžete včas vyřadit to, co vlastně zní podle vašeho uvážení nevhodně. Vyhnete se tak "motanicím" ve vaší řeči. Vaše povídání bude mít hlavu a patu, nebudete si odporovat, vše bude jasné... A pokud nemáte s kým pohovor nasimulovat, pak mluvte před zrcadlem. Zřetelně, nahlas a jako byste byli přímo na místě. 

Připravte se na podpobné otázky, aby vás nezaskočily:

  • "Proč chcete pracovat v naší společnosti?"
  • "Jaké máte zkušenosti s prací, o kterou se u nás ucházíte?"
  • "Jaké máte předpoklady pro tuto práci? Proč bychom si měli vybrat právě vás?"
  • "Kde byste se viděl/a za 5 let v pracovní oblasti?"
  • "Jaké jsou vaše negativní stránky? Rezervy?"


A ještě další důležité body, které vám jistě pomohou k vaší vysněné práci:

Rovná záda a hlava vzhůru - již při pozdravu, ale také během doby, kdy sedíte a mluvíte. Rovná záda a hlava vzhůru avizují sebevědomého člověka. Ukažte, kdo skutečně jste! Hodnotná a schopná bytost!

Pevný stisk ruky. Samozřejmě ne zase tak moc silný, ale dostatečně pevný! Opět tím vyjadřujete svoji vnitřní sílu. A do práce si lidé chtějí přivést vitální, schopné pracovníky plné síly na zvládání daných úkolů, že?

Hezky se oblečte (nejlépe košile, sukně, sako, šaty, kostým, kostýmové kalhoty), hlavně aby vám v tom bylo pohodlně, nikde vás nic neškrtilo, nesvědilo a mohla jste uvolněně dýchat a cítit se dobře v tom, co máte na sobě. Můžete to znít jako povrchní bod, ale oblečení dokáže posílit dobrý pocit sama ze sebe, který je na pracovním pohovoru NAPROSTO klíčový pro úspěch!

Upravte si vlasy, tak aby vás nikde nešimraly, zvolte příjemný make-up a doplňky (šátek, šperky). Nic nepřehánějte! Vše vyváženě a s noblesou!

Nepohrdejte žádnou otázkou a odpovězte na ni s entuziasmem!

Těšte se na pohovor, že se tam seznámíte s novými, bezvadnými lidmi! A zajímavě si s nimi popovídáte! Všude jsou zajímaví lidé, tak si ty druhé lidi užívejte a oceňujte jejich pracovitost či cokoliv, co se vám na nich líbí. Nikdy nevysílejte negativní nebo dokonce pohrdavé pocity! To se rovnou můžete sebrat a jít domů, protože takové negativní vyzařování vám práci stoprocentně odežene. Nikdo se nechce přirozeně obklopovat negativy, které jsou cítit na telepatické, energetické úrovni. Nemusíte nic negativního říkat, ale vaše vyzařování negativních myšelenek a emocí neoblafnete. Lidé toto vyzařování skutečně cítí! Proto se usmívejte, těšte se, oceňujte, buďte sami sebou, buďte vlídní. Mějte radost, že si můžete pohovořit se zajímavými lidmi! A úspěch je zaručen, když přitom všem budete mluvit nahlas a dívat se druhým příjemně do očí... 

Držím vám pěsti, abyste byli co nejdříve přijati do práce, která vás bude těšit, naplňovat a budete pracovně šťastní!

A na závěr ještě jedna moudrost od Davida Deidy: "V životě existují buď jen oslavy nebo životní zkušenosti!" Nenahlížejte na nezdar negativně, ale jako na zkušenost, která se počítá!

S radostí Jitka Nesnídalová